
Peer educators
Positieve sekseducatie voor jongeren, door jongeren!
Tijdens onze gastlessen positieve sekseducatie gebruikt Blootnodig allerlei interactieve werkvormen. Eén daarvan is het persoonlijke verhaal van een van onze trainers, dat altijd goed aansluit bij het thema van de les. Zo’n persoonlijk verhaal doet echt wonderen: het roept empathie op en zorgt ervoor dat jongeren zich vrijer voelen om vragen te stellen en hun eigen ervaringen te delen.
Uit onderzoek blijkt dat informatie en verhalen beter binnenkomen als ze worden verteld door een leeftijdsgenoot. Jongeren kunnen zich makkelijker inleven in de ervaringen en emoties van iemand van hun eigen leeftijd. Door de uitdagingen van andere jongeren te horen, ontwikkelen ze meer begrip en empathie, wat hen aanmoedigt om zorgzamer en begripvoller te zijn naar elkaar.
Om nog beter aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren, is Blootnodig in 2024 van start gegaan met het opleiden van jongeren tot peer educators.Laat ons met trots aan jullie voorstellen: Indie, Indy, Livia, Floor en Gabrielle.
We zien dat onze peer educators als ware Jongeren Ambassadeurs onze missie verder kunnen verspreiden. Niet alleen sluiten de lessen beter aan bij leerlingen, maar deze enthousiaste peer educators kunnen de boodschap ook binnen hun eigen sociale netwerk verspreiden. Zo inspireren ze anderen om over deze belangrijke thema’s te praten.
In de drie maanden dat we momenteel met peer educators werken, trekken we meteen een belangrijke conclusie. Ook deze jongeren, deze studenten tussen de 18 en 25 jaar, hebben de sekseducatie gemist die ze wel verdiend hadden. De sekseducatie die hen had kunnen leren over vrouwelijk en wederzijds plezier, over hun lichaam, communicatie en hun wensen en grenzen. Over de victim blaming rondom seksuele grensoverschrijding, experimenteren en genot.





